شرح فرازهای دعای روز سوم ماه مبارک رمضان
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۴۱۹۹۴
هر که چیزی می بخشد، از آن توست. اما تو که می بخشی، از آن خودت است. هر که چیزی می بخشد، منت می گذارد. اما تو که می بخشی، توقعی نداری.هر که چیزی می بخشد، محدود است و کوتاه. اما تو که می بخشی، نامحدود...
مشرق- دعای روز سوم: اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ وَ اجْعَلْ لِی نَصِیباً مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِکَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِین
خدایا، در این روز، مرا هوش و بیداری نصیب فرما و از سفاهت، جهالت و کار باطل دور گردان، از هر خیری که در این روز نازل میفرمایی، مرا نصیب بخش، به حق جود و کرمت ای جود و بخشش دارترین عالم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ
جهل بر دو نوع است:
ذهن بیشتر به ادراکات کلی گفته می شود ، و "تنبیه" به تطبیق بر جزئیات و فهم مصادیق کلی، اطلاق میگردد؛ گاهی شخص، اصل مسئله را نمی داند و گاهی تطبیق بر مورد را نمیداند؛ همانطوری که در حدیث عقل و جهل از معصوم نقل شده است که اساس همه بدبختی های انسان جهل است.
واقعیت این است که اساس بدبختی بشر، در جهل و نبود علم است؛ حتی کسی که میداند سیگار مضر است اما باز میکشد، فکر میکند تحمل این ضرر در مقابل لذتی که میبرد چیزی نیست ! و نمیداند ضرر این بیشتر است و حدیث جنود عقل و جهل به خوبی این مسئله را روشن کرده است.
جهل هم بر دو نوع است، گاهی جهل بر قواعد کلی و مسئله اصلی است و گاهی در تطبیق بر صغرویات قضیه و مصادیق آن است ، از خدا میخواهیم که در هر دو جهت دست ما را بگیرد.
وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ
معنای سفیه:
خدایا در این ماه مرا از سفاهت و تنبیه دور کن ، " سفاهت" درست مقابل ذهن و آگاهی است؛ سفیه کسی است که حقیقت را نمیفهمد و گاهی "سفاهت" در مقابل "رشد" به کار میرود ؛ "رشد" یعنی رو به تکامل بودن و لازمه رشد درک حقیقت است پس "سفاهت" به معنی نفهمی و جهالت است، اما کلمه " تمویه" به معنای "ظاهر سازی کردن و حقیقت را به گونه دیگری جلوه دادن است، در حقیقت " تمویه" در مقابل " تنبیه" است در تنبیه شخص، آگاه نسبت به حقیقت شی است. اما در تمویه، با یک ظاهر سازی ؛ خلاف حقیقت را در ذهن خود جای داده است، بشر برای سعادت خود باید هم حقایق را بفهمد و هم مراقب باشد که امر غیر واقعی به جای امر واقعی در ذهنش ننشیند.
وَ اجْعَلْ لِی نَصِیباً مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ
همه خیرها در این فراز است:
خدایا نصیب و بهرهای از هر خیری که در این ماه نازل میکنی روزیم فرما ؛ ماه رمضان، ماه نزول جمیع خیرات است، میهمانی خدایی است که اکرمالاکرمین است و در حقیقت کریمی جز او نداریم، آنگاه از چنین کریمی درخواست میکنیم که هر خیری که در این ماه داری روزی ما بفرما این درخواست بسیار مهمی است.
خوشا به حال کسانی که با روزه داری کامل در اخلاق و رفتار به این دعا مترنم هستند و از خداوند چنین خیری را می خواهند و خدا هم با کرم خویش به ایشان لطف میکند، مهم این است شخصی که دعا را میخواند، متوجه این مطلب باشد، این دعا چقدر توسعه دارد " وَ اجْعَلْ لِی نَصِیباً مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ" دعا کننده در این عبارت، انواع خیرات را درخواست میکند، سئوال میکنیم، انواع خیرات را برای کجا میخواهد؟ در این دنیا، یا در آخرت و یا در عالم برزخ ؟ دایره این دعا وسیع است و همه عوالم وجودی را در بر دارد ، حتی در زندگی شخصی و اجتماعی خویش خیراتی متصور است که از خدا می خواهیم که ما را از همه این خیرات بهرهمند گرداند.
بِجُودِکَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِین
خدایا متوسل می شوم به مقام جوادی تو.
معنای جود
"جود" به بخشش رایگان بدون توقع عوض، اطلاق میگردد، خداوند جواد است و در مقابل همه نعمتهایی که داده است. از ما مطالبه ای ندارد، اما اینکه او را " اجود الاجودین " میخوانیم ، به دلیل این است که گاهی کثرات را میبینیم و گاهی توجهمان به واحد من جمیع الجهات است، کما اینکه در معنای " ارحم الراحمین" نیز این معنا بررسی شد. تمام نعمت ها و از جمله جود از ذات احدیت سرچشمه گرفته است، بنابراین یک جواد بیش نداریم و " هو الله" و او خداست.
اما، گاه جودهای مردمی را میبینیم و میگوییم. همه جود دارند و جودهای مردمی هم درجاتی دارد و بعضی جود بیشتر دارند و اجود هستند و خدا از همه جوادها و اجودها، اجود است.
منبع: مشرق
کلیدواژه: کرونا ماهواره نور سال جهش تولید اخبار بورس ماه رمضان مناجات بندگی راه بهشت دعای روز سوم جود و بخشش اعتماد به خدا ن ی ف یه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۱۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
همه عرصههای کارگری عرصه جهاد است
ایسنا/چهارمحال و بختیاری نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه همه عرصههای کارگری عرصه جهاد است، گفت: امروز جامعه کار و کارگری عرصه جهاد فی سبیلالله است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام ۱۱ اردیبهشتماه در همایش «خدا قوت کارگر» ضمن تبریک روز کارگز، اظهار کرد: مشکلات، بایدها و نبایدهای کارگران در جلسات و محافل مختلف بسیار بیان شده اما پیش از اینکه بایدهای کارگری وجود داشته باشد بایدهای اخلاقی و ایمانی کار وکارگر مهم است.
وی با بیان اینکه کارفرما نباید در برابر کارگر تکبر به خرج دهد، افزود: باید تواضع و رعایت حقوق کار از همه جهات مدنظر قرار گیرد در حقیقت رعایت اخلاق برای همگان مهم است، از طرفی باید کارگر نسبت به کارفرما سلم داشته باشد.
نکونام در ادامه با اشاره به اینکه امروز همه عرصههای کارگری عرصه جهاد است، تصریح کرد: جامعه کار و کارگری عرصه جهاد فی سبیلالله است، باید بدانیم که کشور را به سمت ظهور پیش میبریم.
نماینده ولیفقیه در استان با اشاره به حوادث جهان که حوادثی نو است، بیان کرد: مسائلی که یکی پس از دیگری خود را نشان میدهد تا به آرمانهای انقلاب و ظهور ختم شود و آنچه امروز در دانشگاههای آمریکا و اروپا شاهدیم نشان از این است که نگاه سیاسی در آنجا حاکم شده است و در حقیقت میتوان گفت معارف اسلام و انقلاب اسلامی در آنجا نیز نفوذ کرده در حالی که دانشجویان آن دانشگاهها سیاسی نیستند.
وی ادامه داد: آنچه امام راحل در ۴۵ سال پیش پایهگذاری کردند آرام آرام پیش رفته و صادر شده است، یعنی امروز بعد از ۴۵ سال انقلاب اسلامی در دل دشمنترین دشمنان انقلاب در آمریکا صادر شده که این از دستاوردهای انقلاب است.
نکونام بیان کرد: لازم است عرصه کارگری و کارفرمایی مجاهدانه و در عرصه جهاد در راستای رضایت پروردگار تلاش کنند، در حقیقت با جهاد و مجاهدت آخرت خود را آباد میکنند.
انتهای پیام